کارآفرینی کشف فرصت هاست و طبق تعریف دکتر احمدپور داریانی " سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی آورد بلکه این ایده است که محرک سرمایه است و موفقیت در کسب و کار ، با ایده ی نوآورانه و خلاق که به همراه سرمایه منجر به ارائه ی محصول جدید در بازار می شود رقم می خورد که این را اصطلاحا کارآفرینی می گوییم".
کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان ) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی ، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند.
ایده ارائه راه حل جدید برای انجام کارهاست فرصت: شکاف یا خلا موجود در محیط یا بازار است و کارآفرین صاحب نگاه کارآفرینانه بوده و قادر است فرصتها را شکار کند و برای آنها ایده بتراشد
کارآفرینان افرادی هستند که فرصتها را درک می کنند و خلا ها را میبینند. درک فرصتها توسط این افراد، ممکن است از طریق بازار گردی( ارتباط با محیط زندگی، بازارو..) و یا ارتباط با افراد ( در جلسات) یا نگاه به تلویزیون، رسانه ها، شبکه اینترنت و... حاصل شود، که به آن نگاه کارآفرینانه یا نگاه جستجوگرانه، نگاه فرصت گرایانه گفته می شود
کسی که روش یا محصولی را برای " اولین " بار تولید میکند. مخترع می باشد. ولی وقتی آن را تجاری سازی نمود نوآوری انجام داده و از آنجایی که " نوآوری محور کارآفرینی است "، سپس در صورت تجاری سازی و تولید انبوه اختراع، فرد مخترع، کارآفرین نامیده می شود.
فرد خلاق کسی است که توانایی تولید ایده های نو را دارد. خلاقییت یک پدیده ذهنی است همانطور که گفتیم فرد خلاق ایده و فکر جدید دارد بدنبال روش جدید برای موضوعات است. هر کدام از افراد عادی در مواجه شدن با شیشه کثیف خودرو، به این فکر می افتند که شیشه را تمیز کنند. ولی فرد خلاق به این فکر می کند که چگونه می توان شیشه تولید کرد که کثیف نشود.حال اگر کسی شیشه را تولید کند که کثیف نشود مخترع است.
نوآوری محور کارآفرینی است و بالفعل کردن ایده های نو (که در مرحله خلاقیت در ذهن ما شکل گرفته است) نوآوری می شود.
پس از مشخص شدن ایده کسب و کار لازم است که قبل از اجرای کسب و کار توجیه پذیری طرح از نظر اقتصادی وفنی برسی شود به این معنی که مطالعه امکان سنجی یا F.S روی طرح انجام پذیرد تا اثبات شود طرح سود ده خواهد بود و فناوری و تجهیزات فنی لازم برای اجرای طرح در دسترس خواهد بود.
مطالعه امکان سنجی برای روشن کردن این است که آیا یک پروژه یا یک کسب و کار، قابل اجرا است یا نه؟ به عبارت دیگر، ایدۀ مورد برسی، ارزش صرف زمان، هزینه و سایر منابع را دارد یا باید رها شود؟ مطالعه امکان سنجی، عدم اتلاف منابع و سرمایه گذاری های بعدی را تضمین می کند.
قدم بعدی تهیه یک طرح کامل ایجاد کسب و کار خواهد بود. یعنی طرح کسب وکاروقتی نوشته می‌شود که طرحی که قرار است روی آن سرمایه‌گذاری و اجرا شود مشخصا تعیین شده باشد.
در مراحل ابتدایی کسب وکار و پس از مشخص شدن ایده کسب و کار لازم است که قبل از اجرای طرح کسب و کار، طرح کسب و کار تهیه گردد. در نمودار زیر چرخه حیات یک کسب و کار دیده می‌شود و مرحله‌ای که طرح کسب و کار تهیه می‌شود نیز مشخص شده است. این نمودار توسط کالج کسب و کار در انگلیس تهیه گردیده است.
طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را منعکس می کند . این طرح ، وضعیت موجود،نیازهای مورد انتظار و نتایج برآوردی از کسب و کار جدید را مشخص کرده و تمام جنبه های مورد نیاز شامل: پروژه، بازاریابی، تیم مدیریت و سازماندهی،برنامه عملیاتی، تامین مالی و جدول زمانی فعالیت ها در آن مورد توجه قرار می گیرد.توصیف تمامی این حقایق تصویری شفاف از این که کسب و کار چیست، به کجا خواهد رفت و پیشنهاد کارآفرین برای دستیابی به اهداف چیست را ارائه خواهد نمود و نقشه راه کارآفرین است.
آیا جاذبه‌های توریستی تفریحی در منطقه‌ی شما وجود دارد؟ آیا فرصت‌هایی برای یک فعالیت اقتصادی سبز وجود دارد؟ آیا تغییرات قوانین و مقررات موجب فراهم شدن فرصت‌های شغلی می‌شود؟ آیا این ایده یک فرصت تجاری واقعی به‌وجود می‌آورد؟ آیا همان چیزی که به دنبالش بوده‌ام؟ برای بهره‌برداری از آن چه منابعی مورد نیاز است؟ چگونه می‌توانم این منابع را تحصیل نمایم؟ چگونه عملیات تولید را اداره خواهم نمود؟ چگونه و در چه موقع آماده بهره‌برداری می‌شود؟ آیا می‌توانم مهارت‌ها و شغل فعلی خود را با کاری جدید انطباق دهم؟ آیا می‌توانم به ایده‌ای موجود با نگاهی نو بنگرم؟
به تعبیری دیگر «مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می‌کند.» مدل کسب و کار توصیف ابزارها و روشهایی است که یک بنگاه بکار می‌گیردتا به سودی که در طرح و نقشه بنگاه است برسد.مدل کسب و کار –کسب و کار را به‌عنوان یک سیستم در نظر می‌گیرد وسپس به این سوال پاسخ می‌دهد که چگونه پول به‌دست بیاوریم تا زنده بمانیم و رشد کنیم؟
در گام اول آیا ایده محوری شما شرایط دانش‌بنیان شدن را می‌توان احراز کند یا خیر؟
پس لازم است ابتدا مروری بر شیوه نامه معیار‌های کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان را برسی کنیم:
به استناد کار گروه ارزیابی و تشخیص معیار‌های کالاها صلاحیت شرکتها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تولید کالاهای دانش‌بنیان، یکی از معیارهایی است که در فرایند ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان موردتوجه قرار می‌گیرد و لذا برای این منظور فهرستی از مصادیق کالاها و خدمات دانش‌بنیان تهیه و مبنای عمل قرار گرفته است.اما در طی فرایند ارزیابی و احراز صلاحیت شرکت‌ها ممکن است کالا و خدماتی وجود داشته که در «فهرست كالاها/خدمات دانش‌بنيان»ذکر نگردیده باشد. شرکت‌های متقاضی احراز صلاحیت می‌توانند در دسته‌هایی که محصولات آن‌ها در آنجا وجود ندارد، مسیری تحت عنوان "سایر محصولات پیشنهادی" را در" کارتابل ثبت‌نام خود" و در قسمت اطلاعات کالا و خدمات انتخاب و فرآیند خود را ادامه دهند تا پس از بررسی‌های دقیق در ارتباط با این فرم ، فرآیند بررسی و ارزیابی آن‌ها تکمیل گردد. به شرکت‌های متقاضی اکیداً توصیه می‌گردد تا به‌دقت «فهرست كالاها/خدمات دانش‌بنيان» را بررسی نموده و محصول موردنظر خود را در همین فهرست پیدا نمایند و حتی‌الامکان از انتخاب مسیر " سایر محصولات پیشنهادی" خودداری گردد، چراکه این فرایند نیاز به ارزیابی و کارشناسی دقیق داشته و لذا زمان‌بر بوده و باعث طولانی شدن فرایند ارزیابی شرکت‌ها می‌شود.
توجه به نکات ذیل جهت تسهیل در امر بررسی و ارزیابی شرکت‌های متقاضی حائز اهمیت است :
1. کالاها و خدمات دانش‌بنیان باید دارای ویژگی‌های مذکور در ماده 1 "آیین‌نامه ارزیابی و تشخيص شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان" بوده و مبنای پذیرش، داشتن تمامی شروط زیر است:
1-1. سطح فناوری: کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا بوده به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونه‌ی آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی:
·به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
· نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
· منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد.
تبصره- خدمات جانبی « نصب، تعمير و نگهداري تخصصی» مرتبط با کالاها و خدماتی که توسط شرکت متقاضی ساخته شده و حائز معیارهای بند 1-1 باشند؛ همچنین خدمات «دانش ‌فني، فناوري و طراحي» بر روی کالاها و خدمات حائز معیارهای بند 1-1، بعنوان خدمات دارای معیار این بند، پذیرفته می­شوند.
2. تکمیل این فرم "پیشنهاد کالاها و خدمات جدید برای اضافه شدن به فهرست کالاها/خدمات دانش‌بنیان" و بارگذاری آن در سامانه برای تکمیل ثبت‌نام متقاضی الزامی است و عدم تکمیل یا ناقص بودن فرم مزبور موجب عدم تائید محصول پیشنهادی خواهد گردید.
3. متذکر می‌گردد صرفاً تولید یکی از کالا و خدمات دانش‌بنیان دلیل بر تأیید کل شرکت نیست. مطابق با "آیین‌نامه ارزیابی و تشخيص شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان" شرکت متقاضی باید دانش فني طراحی یا توسعه كالاها/خدمات دانش‌بنیان، یا دانش فنی طراحی یا تغییر اساسی فرایند تولیدِ پیچیده آن‌ها را مبتني بر فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه، کسب کرده باشد و سایر معیارهای مندرج در آیین‌نامه ارزیابی و تشخيص شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان را احراز نماید. 4. اطلاعات این فرم باید به‌صورت دقیق ارائه شود و در صورت عدم صحت یکی از موارد اظهارشده فرایند ارزیابی متوقف شده و شرکت تأیید نمی‌شود.
خیر.طرح کسب و کار ضامن موفقیت شما نیست.گرچه نوشتن یک طرح خوب می تواند به فعالیت های شما جهت دهد و گزارشی برای ارائه به سرمایه گذاران احتمالی باشد اما باید توجه داشت که نوشتن طرح کسب و کار معمولا بر پایه فرضیاتی است که شما درباره ی رویداد های آینده ساخته اید، بنابراین باید آماده ی ملاقات آینده ی نامعلوم باشید! ممکن است پیش بینی های تان درست از آب در نیاید.
طرح کسب و کارتان را هوشمندانه بنویسید.
باور کنید که به نظرات دیگران احتیاج دارید. از مشاوران برای بهبود مدل و طرح کسب و کارتان کمک بخواهید. از بازخورد های افراد با تجربه استفاده کنید و فقط به دنبال شنیدن تعریف و تمجید نباشید. بنویسید، فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید، دوباره بنویسید. گرچه زمان ارزشمند و محدود است اما شما نمی توانید در یک نشست یک طرح کسب و کار کامل بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار یک فرآیند تدریجی است. مهارت های گرافیکی تان را به کار ببرید. از پاورپوینت، اکسل، ورد و تمامی نرم افزارهایی که در دسترستان هست استفاده کنید و طرح خود را در نهایت سادگی زیبا کنید.
مشتری، مشتری و باز هم مشتری.
آنها باید بخش بزرگی از فکر و ذهن ما را اشغال کنند. در همه ی مراحل به نیاز و مشکلات مشتریان خود توجه داشته باشید. به شما هیچ سهمی از دنیای کسب و کار داده نمی شود مگر اینکه خودتان تلاش کنید. حتی اگر یک قرار داد رسمی هم بسته باشید باز هم نیاز دارید که محصولات متمایزی را تولید کنید و با یک برنامه بازاریابی مدوّن آن ها را به فروش برسانید.
نوشتن طرح کسب و کار هرگز تمام نمی شود!
یک طرح کسب و کار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان طور که کسب و کار شما پیوسته با چالش هایی مواجه می شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد طرح کسب و کارتان نیز همراه با فعالیت های تان دگرگون می شود. اهداف و حتی چشم انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می شوند. با این حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب و کار نیست. اگر کسب و کار شما در زمینه ای است که در آن سر رشته ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم دستی شروع کنید که در واقع نمونه ی ساده شده ی یک بیزینس پلن است. با این طرح ساده، ایده ی خود را تست می کنید و در زمینه کسب و کاری جدید هم تجربه کسب می کنید. از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب و کار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب و کار عالی به هیچ دردی نمی خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید. اگر شما یک استارت آپ هستید و پس از گذشت 6 ماه هنوز درگیر نوشتن طرح کسب و کارتان هستید بهتر است درخواست کمک کنید!
منبع: entrepreneur
پارک فناوری محیطی است از لحاظ فیزیکی با کیفیت بالا و پارک مانند که واحدهای تحقیقاتی خصوصی و یا وابسته به سازمانها و صنایع در آن مستقر شده و تحت پوشش و حمایت قرار می گیرند تا به خلاقیت و نوآوری بپردازند. آنها از مزایای نزدیکی به منابع مهم سرمایه معنوی، زیرساختهای مناسب و سیاستهای راهنمایی کننده بهره مند بوده و موجبات تعامل، توسعه فناوری و رشد اقتصادی را فراهم می آورند.
مراكز رشد، مراكزي براي جبران ريسك ايجاد شركتهاي نوپا (Start up) هستند. منظور از شركتهاي نوپا (Start up)، شركتهايي هستند كه منابع مالي و تجربه كاري با ريسك بالا ندارند. مراكز رشد داراي امكانات مشترك، خدمات مشاوره‌اي، آموزش و پشتيباني عموما دولتي براي گروه‌هاي كارآفرين مي‌باشند. به عبارت دیگر، این مراکز تلاش می‌کنند شرکتهای نوپا (Start up) که در حوزه فناوری مشغول به کار می‌شوند را حمایت مادی و معنوی کنند تا در نهایت این شرکت ها بتوانند با تجاري سازي طرح خود، به تولید و توسعه فناوری پرداخته و وارد چرخه سودآوری و اشتغال‌زایی شوند.
موضوع پاركها مركز رشد
نوع شرکتهاي مستقر جا افتاده و داراي سابقه خوب نوپا
كالبد فيزيكي زمين، 5 تا چند هزار هكتار ساختمان، 500 تا چند هزار متر مربع
نوع فعاليت شرکتهای مستقر طراحي مهندسي و تحقيق و توسعه تبديل ايده اوليه به محصول اوليه
سطح خدمات عمومي در مقياس شهري: ورزشي، خدماتي و ... در مقياس ساختمان: اتاق جلسه، تايپ و تكثير،تلفنخانه و ...
نوع خدمات تخصصي مشاوره انتقال تكنولوژي، سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، تامين مالي، امور صادرات و واردات، امور آموزشي، امور آزمايشگاهي، امور فني و مهندسي، امور حقوقي و ... مشاوره ثبت شركت، حسابداري، قرارداد نويسي و ...
نوع آزمايشگاه‌ها تخصصي و عمدتا درون شركتها عمومي براي تمامي اعضا
مدت حضور شركتها دائم موقت، حداكثر سه تا 5 سال
یارانه با یارانه كمتر با یارانه بالا
موقعيت حومه شهرها در ون شهرها، كنار دانشگاهها و درون پاركها
سرمايه‌گذاري زياد در حد شهرک كم در حد ساختمان
واحدهاي فناور متقاضي به منظور ارائه درخواست مي‌بايست نسبت به پر نمودن فرم عضويت و ارسال اصل آن به همراه مدارك مربوطه به آدرس پارك اقدام نمايند.
پذیرش در مرکز رشد شامل :

1- دوره رشد مقدماتی

2- دوره رشد

3- دوره پارک

فرایند بررسی درخواست پذیرش، تائید و تصویب آن در دوره پیش‌رشد، پس از تکمیل فرم مقدماتی پذیرش و تایید و تثبیت آن شامل ارائه مدارک لازم جهت استقرار است. حداکثر طی مدت زمان یک‌ ماه انجام خواهد شد. اما زمان شروع استقرار واحد پذیرفته شده در مرکز رشد، تابع ظرفیت‌های خالی در مرکز و اولویت‌های پذیرش (مطابق آیین‌نامه پذیرش واحدهای فناور در دوره پیش‌رشد) خواهد بود.

وسعت فضای قابل تخصیص به هر یک از واحدها، متناسب با میزان و نوع فعالیت و تعداد پرسنل آن‌ها می‌باشد و مکان استقرار واحدها متناسب با امکانات مرکز رشد و حتی‌المقدور به گونه‌ای خواهد بود که در خدمت تعامل سازنده و هم‌افزایی بین واحدها باشد. (شکل‌گیری گروه‌های همگن)

فرم چک لیست مدارک برای استقرار در دوره رشد مقدماتی

شرکت­ها و موسسات باید بصورت عادي در اداره کل ثبت شرکت­هاي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند و در هنگام ثبت، هيچ تفاوتي بين شرکت­ها وجود ندارد. شرکتهاي متقاضي پس از توليد کالاها و خدمات دانش بنيان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (براي شرکتهاي نوپا)، بر مبناي آيين­نامه مصوب کارگروه، ارزيابي شده و براي يک مدت محدود مي­توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده کنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند.
خیر، ثبت شرکت­ها و موسسات دانش بنیان همانند دیگر شرکت­ها و موسسات خواهد بود و شرکت متقاضی پس از ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت­ها، وارد فرآیند ارزیابی شرکت­ها می­شود.
شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم­افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری­سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری­های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم­افزارهای مربوط تشکیل می­شود و بر اساس معیارهای مورد نظر آیین­نامه، به تایید کارگروه می­رسد.
خیر، لازم است فرد ابتدا به صورت حقوقی شرکت یا موسسه­ای را در اداره ثبت شرکت­ها به ثبت برساند و بعد از اخذ شناسه ملی شرکت نسبت به ثبت نام شرکت در سامانه شرکت­های دانش بنیان جهت ارزیابی اقدام نماید.
متقاضيان مي­توانند به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور با آدرس (http://www.ilenc.ir) مراجعه نمايند و با جستجوي اسم شركت يا موسسه، شناسه ملي اشخاص حقوقي را دريافت و در سامانه وارد نماييد.
قانون مختص به حمایت از شرکت‌های ثبت شده رسمی است و هسته فناور یا واحد فناور، پس از ثبت رسمی حقوقی می‌تواند بلافاصله تقاضا داده و ارزیابی شود. لذا قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارایه تقاضا و استفاده از حمایت‌های قانون وجود ندارد.
بله، این شرکت­ها هیچ ممانعتی برای ثبت نام و استفاده از حمایت­ها و تسهیلات قانونی شرکت­های دانش­بنیان ندارند.
در صورت بی‌نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم درج نمی‌شود و سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می‌شود، مگر خلاف آن ثابت گردد. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست. اگر شرکت فاقد سهام بی نام است در قسمت ثبت اطلاعات مربوط به سهام بی نام صفر را وارد نماید.
قانون مختص به حمایت از شرکت‌های ثبت شده رسمی است و هسته فناور یا واحد فناور، پس از ثبت رسمی حقوقی می‌تواند بلافاصله تقاضا داده و ارزیابی شود. لذا قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارایه تقاضا و استفاده از حمایت‌های قانون وجود ندارد.
شرکتهای مستقر در پارکهای فناوری و یا مراکز رشد بایستی همانند دیگر شرکت­ها در سامانه ثبت نام نموده و مراحل ارزیابی را طی نمایند.
شرکتهای بزرگی که معیارهای ارزیابی شرکتهای دانش بنیان و یا شرکتهای دانش بنیان دارای فعالیت صنعتی را ندارند می توانند با تبدیل واحد تحقیق و توسعه خود به یک شرکت مستقل در صورتی که در راستای فهرست کالاهای دانش بنیان اعلام شده توسط کارگروه فعالیت کنند به صورت مجزا در سامانه ثبت نام نموده و فرآیند ارزیابی همانند دیگر شرکتها برای آنها نیز صورت پذیرد.
خیر، شرکت­های نوپا باید کالاها و خدمات دانش­بنیان را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با هدف تولید و فروش) ساخته و ارائه نمایند.
در صورت تغییر نام، شرکت باید آگهی تغییرات را ضمیمه مدارک کند. در صورتی که بعد از وارد شدن به پروسه ثبت نام، نام شرکت تغییر کند باید آگهی تغییر نام برای دفتر امور شرکت­ها و موسسات دانش بنیان فکس گردد (تلفکس: 88623593)، در غیر اینصورت مسئولیت این امر به عهده شرکت می­باشد.
برای احراز شرط 3 نفر بیمه شده در6 ماه اخیر، بیمه کارکنان باید در شرکت متقاضی درخواست دانش بنیان انجام شده باشد.
دخیر- شرکت­ها در هنگام ثبت نام الزاماً نباید در پارک علم و فناوری مستقر باشند.
فرآیند ارزیابی شرکت­های متقاضی شامل مراحل زیر است:

1- دبیرخانه کارگروه پس از بررسی اولیه اسناد و مدارک شرکت، آن را به کارگزار جهت ارزیابی ارجاع می­دهد.

2- کارگزار پس از ارزیابی شرکت متقاضی، اطلاعات خود را در سامانه مربوط به دبیرخانه کارگروه بارگذاری می نماید.

3- دبیرخانه پس از بررسی فرآیند ارزیابی و صحت اطلاعات و همچنین تطبیق با آیین نامه نتیجه را به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت­ها و موسسات دانش بنیان ارائه می­نماید.

4- پس از بررسی پرونده شرکت در کارگروه، نتیجه ارزیابی به دبیرخانه اعلام می­گردد.

5- و نهایتا نتیجه بررسی دانش بنیان بودن شرکت متقاضی، در کارتابل شرکت قسمت منعکس می­گردد.

دخیر، صرفاً شرکت‌هایی که از زمان ثبت آنها کمتر از (3) سال گذشته می‌توانند به عنوان شرکت نوپا تائید شوند و «زمان عدم فعالیت» محاسبه نمی‌شود. البته شرکت‌های دارای سن بیشتر از (3) سال، می‌توانند با تاسیس یک شرکت جدیدالتاسیس، در فرآیند ارزیابی وارد شوند و به عنوان شرکت نوپا ارزیابی و تائید شوند.
شرکت‌های دارای سن بیشتر از (3) سال می‌توانند باداشتن اظهار نامه مالیاتی و (3) نفر نیروی انسانی بیمه شده در (6) ماه اخیر، در فرآیند ارزیابی وارد شوند.
هر زمان كه عدم صحت اطلاعات وارد شده از سوي شركت محرز شود، آن شركت صلاحيت دانش‌بنيان بودن را از دست داده و موظف به بازگردادندن عوايد احتمالي ناشي از حمايت‌هاي مورد نظر قانون (موضوع ماده 11 قانون) خواهد بود و امكان ورود مجدد به فرايند ارزيابي شركتها را نخواهد داشت.
شرکت باید جهت تماس کارگزار و تعیین زمان ارزیابی منتظر بماند و زمان بازدید از سوی کارگزار ارزیابی با شرکت متقاضی هماهنگ می­شود.
ملاک ارزیابی شرکت­ها، شاخص­های موجود در مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان می­باشد و ممکن است افرادی با مدارک تحصیلی و یا رتبه­ علمی بالا، امکان احراز معیارها را نداشته باشند.
خیر، همه انواع شرکت­ها و موسسات ثبت شده در اداره کل ثبت شرکت­ها سازمان ثبت اسناد و املاک بصورت مشابه ارزیابی می­شوند.
نمونه اولیه­ای از محصول است که در محیط آزمایشگاهی کارکردهای اصلی محصول نهایی را داشته باشد و شرکت تلاش می­کند با انجام آزمایش­ها و طراحی­های بیشتر، اشکالات آن را برطرف کند، اگرچه ممکن است هنوز محصول نهایی ساخته نشده باشد.
دارا بودن تاییدیه و استاندارد برای شرکتها، ذاتا الزامی نیست،با این حال ممکن است کارشناس فنی، بدون مشاهده تاییدیه یا استاندارد محصول، قادر به ارزیابی و تایید محصول نباشد. بعنوان نمونه، کارشناس فنی نتواند یک محصول حوزه دارو را بدون مشاهده تاییدیه‌های آزمایشگاهی، از نظر فنی تایید کند لذا در برخی موارد تاییدیه و استانداردها ضروری است.
مدت زمان تایید شرکت­های دانش­بنیان 2سال می­باشد و بعد از 2 سال بسته به نوع شرکت از لحاظ سن وارد فرایند ارزیابی مجدد و تمدید خواهد شد.
خدمات طرح پژوهشی تنها در صورتی که بعنوان طرح پژوهشی فنی بر روی محصولات فهرست کالاهای دانش‌بنیان انجام شود، می­تواند بعنوان خدمات دانش­بنیان پذیرفته شود. (در واقع بعنوان دانش فنی مورد پذیرش قرار می­گیرد). خدمات آموزشی نمی‌تواند بعنوان محصول دانش‌بنیان پذیرفته شود مگر اینکه این خدمات آموزشی تخصصی بوده و برای نصب و استفاده از محصول دانش‌بنیان تولید شده توسط شرکت (در واقع بعنوان بخشی از خدمات تعمیر و نگهداری تخصصی محصول تولید شده شرکت) ارایه شود، که در این صورت می­تواند بعنوان خدمات دانش­بنیان پذیرفته شود.
شرکت­هایی که قبلا تایید شده­اند و بعد از مدتی محصول جدیدی را به محصولات تولیدی خود اضافه نموده­اند، تنها در فرآیند تمدید یا فرآیند ارزیابی معافیت مالیاتی مربوط به آخرین سال اظهارنامه شرکت می­توانند محصول خود را ارائه نموده تا مجددا مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب تمامی معیارهای مربوط به کالا و خدمات دانش بنیان مورد تایید، محصول جدید نیز بعنوان کالا و خدمات دانش بنیان شرکت پذیرفته شود.
این شرکت­ها به جز معافیت مالیاتی قادر به استفاده از تمام حمایت­های نام برده شده در قانون حمایت از شرکتها و موسسات می­باشند.
شرکت­هایی که قبلا تایید شده­اند و بعد از مدتی محصول جدیدی را به محصولات تولیدی خود اضافه نموده­اند، تنها در فرآیند تمدید یا فرآیند ارزیابی معافیت مالیاتی مربوط به آخرین سال اظهارنامه شرکت می­توانند محصول خود را ارائه نموده تا مجددا مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب تمامی معیارهای مربوط به کالا و خدمات دانش بنیان مورد تایید، محصول جدید نیز بعنوان کالا و خدمات دانش بنیان شرکت پذیرفته شود.
تکمیل تعهدنامه، تکمیل فرم مشخصات کالا در سامانه، ارسال پروفرما، پروفرما اینویس، کاتالوگ فنی و مشخصات کامل فنی از طریق سامانه، و ارائه درخواست استفاده از معافیت گمرکی دانش بنیان به هنگام تکمیل پروانه گمرکی یا اظهارنامه گمرکی (که مورد اخیر به صورت دوراظهاری و از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی از سوی گمرک ارسال می شود).
باتوجه به دستورالعمل ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، و نیز بر اساس شیوه نامه معافیت های گمرکی مصوب کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، در موارد زیر شرکت های دانش بنیان می توانند از معافیت های گمرکی استفاده نمایند:

1. کالای دانش بنیان برای مهندسی معکوس

2. کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت

3. تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت

4. ماشین آلات خط تولید برای کالاهای دانش بنیان