کارگاه آموزشی با عنوان خلق مدل کسبوکار، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ در سالن همایش پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد. این کارگاه که از سوی کانون کارآفرینان استان زنجان مستقر در پارک علم و فناوری و با همکاری موسسه آموزشی تحلیلگران صنعت برگزار میشد، به مدت ۲ ساعت به مباحث مربوط به مدل کسبوکار پرداخته شد.
در این کارگاه آموزشی، جناب آقای حسین حسینی راد بهعنوان مدرس و مشاور کسبوکار، اصول و روش صحیح ترسیم مدل کسبوکار و بهخصوص در حوزه کسبوکارهای فناوری اطلاعات را تشریح کردند و مطابق با این مباحث به ارائه مثالهای عینی از کسبوکارهای موفق ایران و جهان پرداختند.
در شروع کارگاه، نخست حاضرین که همگی قشر جوان بودند، به معرفی خود پرداختند و توضیحاتی از فعالیتها و کسبوکار خود ارائه کردند. پسازآن بخشهای تشکیلدهنده یک مدل کسبوکار استاندارد از سوی مدرس کارگاه بررسی و توضیحات جامعی ارائه شد و اهمیت اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر مطرح گردید.
به گفته مدرس این کارگاه، در حال حاضر کسبوکارهای موفق در ایران و جهان از شکل سنتی و محلی خارجشدهاند و بهصورت آنلاین و از طریق اینترنت فعالیتهای خود را انجام میدهند، به اهمیت استفاده از این فضا برای هر نوع کسبوکاری اشاره کردند. آقای حسینی راد اطلاعات و ارتباطات انسانی را در دنیای کنونی، ثروت واقعی هر کسبوکاری دانستند و اینترنت و فضای مجازی را راهکار به دست آوردن اطلاعات و ارتباطات انسانی کسبوکارها عنوان کردند.
همچنین گام نخست خلق ایده و به دنبال آن خلق کسبوکار را مشاهده دقیق نیازها، کمبودها و مشکلات جامعه و افراد دانستند و مهمترین عامل شکست کسبوکارها و بهخصوص کسبوکارهای نوپا را نداشتن برنامه و مدل کسبوکار مطرح کردند.
در پایان این کارگاه دوساعته نیز، پرسش و پاسخهایی درزمینهٔ جذب سرمایهگذار برای استارت، نحوه ایجاد یک کسبوکار، همکاری با کسبوکارهای رقیب و ... صورت گرفت.